RECENSIONER

DRÖMMEN OM REGNBÅGEN

 Kontrasten mellan den skenande scenskräcken, tablettjakten på hotellrummet och den fnissigt uppsluppna Judy Garland, som svenska tidningar rapporterar om är smärtlinjen som också skär genom hela föreställningen. (…)

… allt gestaltat som en enmansmusikal i sig själv av en Anna Bromee som både sjunger och agerar innerligt och med trovärdighet genom åldrarna.
Humorn sitter som den ska i svensk tolkning av hennes rappa oneliners och rösten glider elegant från flickårens klarhet till en djupare klang, märkt av livet.
VÄSTERBOTTENSKURIREN 2020
:: Läs hela


ETT BLOSS FÖR LENA NYMAN

 (Stockholms Stadsteater, Göteborgs Stadsteater, Västerbottensteatern, Riksteatern/Småland m. fl.  2012 – 17)

Bromee kommer Nyman nära (…) Det är en ömsint och välberättad levnadsteckning om en person som vi kanske trodde att vi kände till, men som i Bromee:s scenberättelse kommer nära och ges själ och kropp. (…)
Det är ingen skönmålning av Nymans levnadssaga. Mörkret finns med, mörkret som hon var så rädd för.
DALARNAS TIDNING 2015
:: Läs hela

Timmen med Anna Bromee & Anna-Lena Hemström är som att vara med Lena Nyman själv. De gör hennes sätt att tala, sjunga och vara stor rättvisa. (…)
En föreställning som framförs skickligt och med lagom dos av både glättighet och svärta.
NYA LIDKÖPINGSTIDNINGEN 2015

Anna Bromee lyckas fånga essensen av Lena Nyman utan att skådespelarna imiterar henne. Hela föreställningen har hennes ton. Rolig, kärv, stark men också bräcklig, lite sentimental. En fin och värdig hyllning som aktar sig för att bli högtidlig.
GEFLE DAGBLAD 2015

Vemodigt, kongenialt och kaxigt. (…)
SMÅLANDSPOSTEN 2015

I sång- och teaterföreställningen ges både sorgen och humorn plats (…) Genom lyhört växelspel mellan skådespelarna som turas om att vara Lena, understryks den sammansatta människan bakom skandalrubrikerna och scenkaraktärerna (….)
Melankolin i Lena Nymans livssaga, lyfter föreställningen intelligent fram till ett bärande tema.
VÄSTERBOTTENSKURIREN 2014
:: Läs hela

I komprimerad form lyckas föreställningen ge en helhetsbild av människan Lena Nyman. (…) … berättelsen har en ömsint och kärleksfull ton som aldrig tippar över i sentimentalitet. Istället lyckas den förmedla en närhet till människan Lena. (…)
Skådespelarna gör ett utmärkt arbete på scenen när de agerar växelvis som berättare och skådespelerskan.
HELA HÄLSINGLAND 2015


FALKENBERGSREYVN

(Falkenbergs Stadsteater 2017)

Anna Bromee – en multiartist och komedienne som behärskar sång, instrument och sketcher på suveränt sätt. Kul att se henne igen som drottning Silvia…
– BORÅS TIDNING
:: Läs hela

… den nygamla stjärnan Anna Bromee, som kan spela gitarr och piano samt göra vassa imitationer av bland annat drottning Silvia i en kul reklamparodi.(…)
Anna funkar även bra ihop med Håkan Runevad i två av andra aktens stora nummer (…) Bromees imitation av Lisa Ekdahl i rollen som ny postchef sitter som en smäck.
– HALLANDS NYHETER
:: Läs hela
:: Läs mer här


25 HITS & 57 KG HUMOR

(2Entertain 2015)

En samspelt trio medelålders schlageridoler, Tommy Nilsson, Patrik Isaksson & Uno Svenningsson – och Anna Bromee, en välsjungande ståupp-tjej (…)
Anna öppnade med soloprat. Hon vitsade upp skrattmuskler och applådlust inför hitkavalkaden.
HELSINGBORGS DAGBLAD


FAR & FLYG

(Tullateatern, Ängelholm 2016)

Marc Camolettis komedi ”Boeing Boeing” har fräschats upp av Anna Bromee. Hon har också jobbat med de välkända låtar som sjungs solo och i duetter. (…)
Rutinerade Anna Bromee ser också till att det blir schvung i repliker och agerande.
HELSINGBORGS DAGBLAD
:: Läs hela


 

CAMPA I KLAVERET

(2Entertain & TV4 2012 – 13)

Anna Bromee spelar bra och ger gott understöd.
EXPRESSEN

Anna Bromee tillhör mina favoriter. Har visat klass med Mörnbäck och i Falkenbergsrevyn. Nu får Anna glänsa i husvagnsoverall med spetsiga och skrattfyllda inlägg.
BORÅS TIDNING


 

ALLO ALLO EMLIGA ARMÉN

(Eva Rydberg Nöjesproduktion & SVT 2013)

Tyvärr får vi enbart ett riktigt sång- och dansnummer med Eva Rydberg & Anna Bromee  – ”Alla älskar vår Fifi”. Det ger rejäl mersmak.
KRISTIANSTADBLADET


SNÅLVATTEN & JÄKELSKAP

(Chopp Event, Norrköping 2016)

Inga, dotter till grannen Valdemar, är en skärpt och genomskådande kvinna i stadskvinnans piffiga hattar. Anna Bromee gör en strålande insats, inte minst i sin resoluta förklaringsmodell av företagsekonomi.
KULTURSIDAN.NU
:: Läs hela


 

SVÄNGIGT VÄRRE

(Falkenbergsrevyn 2012)

Anna Bromee bjuder på sina bästa imitationer, i Jörgen Mörnbäcks både skola och anda (….) Bäst är Bromee:s sorgliga, medkännande och allvarliga text och sång ”Svaret är kärlek” om våldsdåden i Oslo. Den är rena gåshuden.
Imponerande!
EXPRESSEN / GT

Anna Bromee briljerar med sina imitationer och lägger nu skickligt till mansröster (…) Bäst: Mitt mellan alla skratten släpper de fram Anna Bromee:s stämningsfyllda tribut för offren vid norska Utöya i ”Svaret är kärlek”.
BORÅS TIDNING

Anna Bromee som tillkom förra året betyder väldigt mycket för att ha höjt den musikaliska nerven ordentligt (…) Kapten Bromee har nu ett ordentligt tag i rorkulten. Men är också den man ser högst upp i mesanmasten när skoten måste trimmas. En sådan matros vill varje revy-redare ha i sin besättning.
SVERIGES RADIO P4

Anna Bromee är onekligen en tillgång med sin musikalitet, komiska ådra och imitationstalang (…) Hon har skrivit en hyllning till kärleken och grannlandet Norge efter massmorden, som hon sjunger med Lena Petersson. Ett nummer som är så starkt att det nästan tar andan ur mig med sången ”Svaret är kärlek”.
HALLANDS NYHETER

Anna Bromee visar sina talanger som ståuppkomiker (…) Att dessutom våga ta upp ett så allvarligt ämne som massakern på Utöya i Norge, och göra det så snyggt, ska de ha en stor eloge för, mycket proffsigt gjort, och med hjärtgripande sång av Anna Bromee och Lena Petersson.
LAHOLMS TIDNING


 

GLÖDHETT

(Falkenbergsrevyn 2011)

Anna Bromee:s drottning Silvia och solonummer med flera pricksäkra och roliga imitationer lyfter föreställningen det där lilla extra snäppet som faktiskt gör att högsta betyg för hela showen är snuddande nära.
EXPRESSEN / GT / KVÄLLSPOSTEN

Multiartisten Anna Bromee lever upp till revyns rubrik glödhett och konfirmeras nu som en av landets stora komedienner (…) Falkenbergs-debutanten stjäl hela föreställningen. Nyköpings-tjejen behärskar allt och bjuder på suveräna röster alias Silvia, Babben, Maud, Liv Ullmann med flera.
BORÅS TIDNING

Anna Bromee har gjort entré. Vilken artist! Ett multikinderägg. Hon spelar munspel, saxofon, elbas, gitarr, piano, sjunger och agerar (…) Här kommer alla hennes imitations-talanger fram och vi möter Mia Skäringers ”Gulletussan”, Liv Ullmann, Babben Larsson, Maud Olofsson, Tony Irving, Carl Bildt och Thomas di Leva i dramat ”Semesterflirten” genialt utvecklat.
HALLANDS NYHETER

Mycket av nytändningen i det här gamla gänget är nya stjärnan Anna Bromee:s förtjänst. Vilket stjärnskott! Hon kastar sig med bravur mellan olika instrument, hon fixar stämsången klockrent och hon har karisma nog att ensam bära upp ett par viktiga nummer.
SVERIGES RADIO P4

Anna Bromee är värd att nämna speciellt. Hon sjunger, spelar minst fem instrument, agerar, imiterar, dansar och skriver dessutom texter. Lysande!
NORRA SKÅNES TIDNINGAR

FALKENBERGSREVYN

(Falkenbergs Stadsteater & SVT 2018)

Anna Bromee imponerar med sin förmåga att imitera kända röster.
SVERIGES RADIO P4

Kul också att Anna Bromee (en av landets roligaste imitatörer och alltid stilsäker revyartist) är tillbaka.
LASSE RÅDE, GT

Anna Bromee visar sin imitationsförmåga med ”Sedelärande”, där Birgit Nilsson, Ingmar Bergman, Carola, Babben Larsson, Annie Lööf och Mia Skäringer, får kriga om sedlar.
Ett riktigt bra nummer var översättningen av Karl-Oskar och Kristinas Amerikaresa till nutidsförhållanden, där Anna Bromee gör Liv Ullmann.
BORÅS TIDNING

Rutinerade och skickliga Anna Bromee har full kontroll både ensam och tillsammans med de andra.
KAI MARTIN, kaimartinblog


JAG ÅNGRAR INGENTING

(Norrlandsoperan, Göteborgs Stadsteater m fl 2011 – 2014)

Trovärdigt och gripande (…) När Bromee berättar om kärleksaffären med boxaren Marcel Cerdan är det riktigt gripande (…) Själva jämförelsen med Sparven själv är ointressant. Anna Bromee jobbar på ett eget uttryck. Hon är driven och sjunger med övertygelse och fraseringarna sitter fint där de ska.
SÖDERMANLANDS NYHETER

 


HEDEBYBORNA

(Delblancsällskapet 2010 & 11)

Bland skådespelarna imponerar framför allt Anna Bromee i rollen som Svenssons hustru Signe. När pjäsen vid något enstaka tillfälle tenderar att slå över i buskis är det Anna Bromee som ser till att det blir teater igen.
SÖRMLANDSBYGDEN

Märta (Anna von Bredow) är säker på en sak – att inte bli som sin mamma, Signe (Anna Bromee). Mellan mor och dotter dallrar ofta känslorna, men det fysiska hålls tillbaka, alltid. Det är rörande att se.
SÖDERMANLANDS NYHETER


KVINNANS LIST

(Riksteatern 2010)

Främst bärs föreställningen upp av Anna Bromee (Tuttan Blom) och Åke Hellberg (Putte Rask) som är så övertygande, att jag leds en kort stund till att tro att deras rollfigurer ska få varandra i slutändan, trots att det är ”mot reglerna”.
NORRAN


SCENSOMMARBUSKIS

(2Entertain 2009)

Nyköpings stolthet Anna Bromee imponerar med några bra imitationer och ett smörgåsbord av svenska dialekter. Hon kan låta både som drottning Silvia, Babben, Caroline af Ugglas och Annika Andersson.
Henne ser jag gärna mer av.
AFTONBLADET

Framför allt är Anna Bromee kvällens stjärna, både med komik och musik – dessutom har hon lärt sig imitera hos Jörgen Mörnbäck. Silvia, Babben Larsson och Gulletussan satt helt ljuvligt.
EXPRESSEN / GT

Anna Bromee är vår nya komedienne. I ”Scensommarbuskis” höst-turné kommer Anna att få sitt definitiva genombrott hos svenska folket. Anna visar med de halländska bonnkomikerna en bredd med humor, imitation, musikalitet och utstrålning.
BORÅS TIDNING

Mest imponerad är jag ändå av Anna Bromee som är kvick, tuff och som delar ut en och annan känga till den svenska kändiseliten under kvällens gång.
Hon antar utmaningen om den kvinnliga buskis-tronen när hon orädd attackerar grabbgänget med slag under bältet.
JÖNKÖPINGSNYTT

Föreställningens stjärna är Anna Bromee som både kan sjunga, spela och agera (…) fanns också inslag med en mörkare underton. Här gjorde Anna
Bromee på ett positivt sätt en suverän tolkning av hur livet ser ut för många
ensamföräldrar.
SMÅLANDSPOSTEN


 

JUDY & JAG

(Göteborgs Stadsteater, Smålands Musik och Teater & turné 2011 – 2014)

Att gestalta Judy Garlands liv kräver sin kvinna. Anna Bromee gör ett bra arbete när hon berättar om denna ikon på ett livfullt sätt och med ett engagemang som medför att framförandet blir genuint och trovärdigt (….) När Bromee sen använder en av sina glänsande talanger; att tala med de mest skiftande och välartikulerade dialekter koloreras monologen på ett utsökt sätt.
JÖNKÖPINGSPOSTEN 2013

Anna Bromee ger Judy Garland liv, och sjunger hennes sånger med inlevelse och fin röst. Hon visar oss att mediedrev och stjärndyrkan inte är något nytt, och att ett liv i rampljuset sällan är enkelt. Publiken i den fullsatta hörsalen njöt och mindes.
KATRINEHOLMS-KURIREN

Vi fick ta del av hela spektrat i den fantastiska karriären, de många succéerna och de klassiska filmrollerna och sångerna men också drogerna, penningproblemen och kärlekssorgerna. Anna Bromee gav berättelsen en personlig touch. Lite mer sång från den skickliga Anna Bromee hade varit trevligt.
HJÄLMARENS TIDNING


 

STUDIO MÖRNBÄCK

(2Entertain 2008 – 09)

Multiartisten Anna Bromee äger scenen med charmig intensitet både när hon imiterar eller musicerar – som ett häftigt Jimi Hendrix-gitarrsolo (…) Jörgen Mörnbäck och Anna Bromee överträffar varandra med lysande imitationer (…) Bäst är Anna Bromees imitation av Eva Dahlgren sjungande Siw Malmkvist.
EXPRESSEN / GT

En alldeles ny bekantskap för mig var Anna Bromee som gjorde helt lysande imitationer av Carolina Gynning, Anna-Lena Brundin, Kristina Kappelin och Eva Dahlgren. Henne vill vi gärna se och höra mer av.
FOLKBLADET, Norrköping

Med sin scenutstrålning och härliga utlevelse på scenen får Bromee publiken med sig. Som Carolina Gynning drar hon ned många skratt i salongen. Och som en självupptagen och drömmande Eva Dahlgren får hon ner en av kvällens längsta applåder.
SMÅLANDSPOSTEN


 

EXPERIMENTREDOVISNING

(Teater Tribunalen 2008)

Skådespelarna skojar mycket, löjlar sig med dialekter och gör jazzdans-show med manuspapper i handen. En ”Sound of music”-aktig kör stämmer upp i ett ljuvt klingande försvar för pappa Josef Fritzl – han är heeelt normal, en gentleman, det är stadens omdöme… Ändå blir det värdigt, jag slås av att det åtminstone för mig är en terapeutisk föreställning. Jag har inte riktigt fixat att läsa om Elisabeth Fritzl, men i teaterform törs jag se tragedin.
DAGENS NYHETER


 

EN SALIG SAMLING

(2Entertain 2006)

Mörnbäck har stark draghjälp i showen på Slagthuset av sina musikaliska änglar vilka både kompletterar honom, och framför bra egna nummer, bland annat är Anna Bromees Babben-imitation strålande.
Det är sällan det är så här roligt på en scen i Malmö.
MALMO.COM

… levererar en absurt rolig variant av ”Jag har så svårt att säga nej”. Anna Bromees maracasteknik har alla förutsättningar att bli en klassiker.
SÖDERMANLANDS NYHETER


 

UTFLYKTEN

(Teater Sörmland 2004)

Anna Bromee och Malin Cederbladh är underbara i rollerna som uttråkade och världsvana fjortisar. Liksom Göran Gillingers och Fredrik Sundbergs balla killar skulle de kunna smälta in i vilken niondeklass som helst.
SÖDERMANLANDS NYHETER
:: Läs hela artikeln


 

RAKT UPP & NER

(Nyköpings Teater 2004)

Anna Bromee som småförvirrad maracas-brud är oförglömlig. Men skrattar så jag gråter gör jag när hon och Tina Säther agerar kontorsdamer och slänger käft på bästa rappakalja, eller vad är det för språk egentligen? (…)
Mörnbäck och Bromee:s duett som Frank och Nancy Sinatra är rent genialisk.
SÖDERMANLANDS NYHETER


 

GREASE

(Nyköpings Musikal- och Operettsällskap 2002)

Anna Bromee gör Rizzo svart och replikdräpande, med livsaptit men också ett ömtåligt skal. Minnesvärt! Och hennes sång hör till de allra bästa.
SÖDERMANLANDS NYHETER


 

LEVA LIVET

(2003 – 2005 på turné samt Gillestugan, Göteborg)

Denna show om Siwan och Lill-Babs är bara så himla bra. Köa för en biljett eller hoppas på återbud.
SÖDERMANLANDS NYHETER

Full fart rakt igenom och inte döda stunder. Stans bästa krogshow. Upplägget är smått genialiskt och de som gillar 50-talsnostalgi fick verkligen sitt lystmäte.
NORRKÖPINGS TIDNINGAR

En fartfylld upplevelse med två tuffa, proffsiga tjejer som bjöd publiken på en nostalgisk hitlåtstripp, allt i lagom tunna skivor.
KATRINEHOLMS-KURIREN

Välregisserat med bra dynamik.
FOLKBLADET ÖSTGÖTEN

©2024Anna Bromee | Webprod. blomill